Blije huurders én medewerkers dankzij één team!

Woningcorporatie Oosterpoort biedt vanaf eind 2018 een extra service aan haar huurders. Een service die tot stand is gekomen door de intensieve samenwerking in de keten met De Variabele, Van de Klok en de Gebroeders Kerkhoff onder begeleiding van het Keten Integratie Centrum (KIC). Wat is er anders? Elke twee jaar komt er een monteur bij de mensen thuis om de cv-ketel te controleren. Nieuw is dat er nu tegelijkertijd ook een timmerman meekomt voor allerlei andere klussen waar bewoners hulp bij nodig hebben. Hierdoor wordt er tijdig onderhoud gepleegd en wordt voorkomen dat mensen later problemen krijgen.

De kracht zit in een goede voorbereiding van het bezoek

“Eerder dit jaar lanceerden we het plan om die extra klussen onder te brengen in een pluspakket”, zegt Henny Pries. Zij is regisseur Ketensamenwerking bij Oosterpoort. “Maar uiteindelijk vonden we dat te ingewikkeld worden. Daarom combineren we de extra klussen nu met het cv-onderhoud. Bewoners hoeven voor deze extra service géén apart abonnement af te sluiten en niets extra’s te betalen.” Oosterpoort werkt samen met drie vaste partners: Gebroeders Kerkhoff, De Variabele en Van de Klok. Bij alle huisbezoeken komt een monteur van Gebroeders Kerkhoff voor de cv-ketel. Tegelijkertijd komt er een medewerker van De Variabele of Van de Klok voor andere werkzaamheden. “Het is belangrijk dat bewoners zo’n bezoek goed voorbereiden”, zegt Henny. “Als ze van tevoren bedenken wat er in huis moet gebeuren, kunnen de medewerkers zo efficiënt mogelijk aan de slag. Belangrijk dus dat we tijdig communiceren wanneer we langskomen.”

Bewoner Ben Eijkhout aan het woord

Ben Eijkhout woont in de Heidebloemstraat in Groesbeek. Daar krijgt hij vandaag servicemonteur Rick Beerkens (Gebroeders Kerkhoff) en allround timmerman Dave van der Heijden (De Variabele) over de vloer. Terwijl Rick de trap op gaat om de cv-ketel te inspecteren, loopt Dave het hele huis na. Hij controleert het hang- en sluitwerk van alle deuren, oliet de scharnieren, vervangt de batterij van de brandmelder en kijkt of de kruipruimte niet te vochtig is. “Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt”, lacht Ben. Hij woont al sinds 1977 in dit huis. In 2010 overleed zijn vrouw en sindsdien woont Ben alleen. Hij is blij met de komst van de werklui. “Ze nemen mij veel werk, en daarmee zorg, uit handen. Sinds ik in 2008 een herseninfarct heb gehad, kan ik veel minder. Zelf koken gaat nog wel, maar de tuin kan ik bijvoorbeeld niet meer bijhouden.” Na ongeveer drie kwartier is Rick klaar met de ketel. “Die is nog niet zo oud en ziet er netjes uit. Ik heb de pakkingen vervangen, verbrandingsresten weggehaald en de hele ketel schoongemaakt”, legt Rick uit. Ook Dave is klaar. ‘Heeft u nog andere wensen?”, vraagt hij aan Ben. Die moet even nadenken. Dan schiet hem te binnen dat de regenpijpen niet meer goed vast zitten. “De beugels zijn stuk, waarschijnlijk door de vorst.” Dave maakt er een melding van en belooft dat er later een collega naar zal kijken. “Bedankt!”, zegt Ben. “Jullie zouden vaker moeten komen!”.

Dankbaar werk

Niet alleen de bewoners maar ook Dave en Rick zijn enthousiast over de nieuwe service. “Het is heel dankbaar werk”, zegt Dave. “Wij doen klussen waar mensen zelf niet aan toekomen. Soms staan ze echt met tranen in hun ogen.” Rick vult aan: “Deze service is nieuw en nog niet zo bekend. Maar het spreekt zich snel rond. De mensen bij wie we komen, zijn allemaal enthousiast. Ze hebben er ook op lange termijn plezier van. Doordat we tijdig goed onderhoud plegen, voorkomen we dat mensen later problemen krijgen.”

Wil je weten hoe je als woningcorporatie of marktpartij ketensamenwerking kunt vormgeven? Neem dan contact op met Judy Hendriks (coördinatie Keten Integratie Centrum) via (088) 024 91 00!

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal