Meer weten?Neem contact op
Bas van Gompel

Bewonerscommunicatie is de sleutel in hoogbouwproject BrabantWonen

Van de Klok voltooide afgelopen voorjaar een joekel van een klus voor BrabantWonen in Oss. In de Dichterswijk zijn 240 appartementen verdeeld over vijf wooncomplexen grootschalig gerenoveerd en verduurzaamd. Het werd een project waarin successen werden gevierd, tegenslagen geïncasseerd en wijze lessen geleerd. Daar doen beide partijen nu hun voordeel mee als ketenpartners.

Aan de rand van een prachtig park staan de vijf appartementengebouwen te stralen in de zon. De casco’s dateren uit de jaren zestig van de vorige eeuw, maar het uiterlijk heeft anno 2024 weer een frisse en moderne uitstraling gekregen. Er loopt een bewoner met een hondje voorbij die mooie woorden over heeft voor de transformatie die de gebouwen in de afgelopen jaren ondergingen. Hij zegt het tegen projectleider Frank Kamp en bewonersbegeleider Jolein Clements van BrabantWonen, en projectmanager Ramon Lunenborg van Van de Klok. Samen blikken ze nog eenmaal terug op het project waarin de wooncomplexen zowel aan de buiten- als binnenkant compleet gerenoveerd en verduurzaamd zijn. Bovendien zijn in 200 appartementen keukens, badkamers en toiletten vernieuwd.

‘Dit doet iets met bewoners en hun omgeving’, merkt Jolein op. ‘Veel mensen zijn trots op hun flink opgefriste en duurzame woonplek. Ze ervaren ook meer woongenot. Dat bleek uit een enquête na afronding en we hoorden het ook in gesprek met bewoners op de afsluitende barbecue.’ Jolein stapte met een collega woonbegeleider enkele maanden na aanvang van het project in. Toen was ze nog in dienst van WoonSupportPlus, inmiddels is ze als sociaal projectleider in dienst van BrabantWonen. Daarmee is het belang van bewonersbegeleiding onderkend en ondertussen ingevoerd in alle grootschalige renovatieprojecten van zowel BrabantWonen als Van de Klok.

Sociale impact

Volgens Ramon is er fors ingezet op bewonerscommunicatie toen het project in de beginfase enkele tegenslagen te verwerken kreeg. ‘Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne kregen we vlak voor de start van onze werkzaamheden te maken met leveringsproblemen uit de markt, de energiecrisis en forse kostenverhogingen. De omvang van de werkzaamheden in combinatie met de impact en beperkingen van hoogbouw, maakten de opstart van dit project in blok 1 en 2 bovendien een stuk intensiever op sociaal vlak dan we met z’n allen hadden verwacht. We zijn toen flink opgeschaald, waarna het in blok 3, 4 en 5 gestroomlijnd verliep.’

Het belangrijkste is dat we techniek en bewonerscommunicatie helemaal hebben gesplitst.

‘Los van een hoop pech, hebben we het sociale aspect allemaal onderschat’, vult Frank aan. Er zijn constructieve overleggen geweest om samen naar een oplossing te werken en vooral om ervan te leren. ‘Het belangrijkste is dat we techniek en bewonerscommunicatie helemaal hebben gesplitst. Het zijn twee verschillende specialismen die elkaar tegelijk wel goed moeten vasthouden. Daarom hebben we flink opgeschaald in het persoonlijk contact met bewoners.’

Situatie herijkt

En dat was een interessante klus in vijf woongebouwen waar het op sociaal vlak ook niet altijd even lekker loopt. Jolein: ‘We hebben de situatie herijkt, meer structuur gecreëerd en aanvullende vormen van communicatie geïntroduceerd om de verwachtingen van bewoners beter te managen. We hebben regelmatig overlegd met een bewonersafvaardiging en persoonlijke gesprekken gehouden bij planningswijzigingen. Ook hebben we bij verschillende woningen een welzijnsorganisatie geïntroduceerd, want achter de voordeur kom je van alles tegen.’

Kennisdeling

De gekozen richting wierp zijn vruchten af en zorgde voor meer rust op de bouw, waardoor het proces uiteindelijk lekker verliep. Jolein: ‘Ik heb een enorm lerend vermogen gezien bij Van de Klok tijdens dit project. Het is fijn te weten wat je aan elkaar hebt, ook als het even tegenzit.’ Ramon neemt de complimenten graag in ontvangst. ‘Dat is de winst van alle inspanningen. Sterker nog: de leerpunten die we uit dit project hebben opgedaan, nemen we mee naar onze eigen organisatie, naar andere projecten en opdrachtgevers, en delen we ook actief in het overleg met BrabantWonen en de andere ketenpartners’, vertelt hij.

Frank onderschrijft dat. ‘Die kennisdeling in de ketensamenwerking is heel belangrijk. Wij schromen ook niet om de goede en mindere punten met elkaar te bespreken. Met vier geselecteerde onderhoudspartijen hebben we nog vele renovatie- en verduurzamingsprojecten in de toekomst te klaren. Met Van de Klok is het volgende project in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch zelfs al in voorbereiding. De ervaringen die we nu opdoen, nemen we mee. Zo doen we het natuurlijk samen, geheel volgens het motto van BrabantWonen.’

Meer weten over project Dichterswijk? Bekijk direct de projectpagina.

Tekst en portretfoto's: Ivo Hutten

IVH-6132-20240619

In gesprek over het succes en de leerpunten van het project

IVH-6204-20240619

Jolein Clements

IVH-6181-20240619

Frank Kamp

IVH-6166-20240619

Ramon Lunenborg

senioren zitten in het zonnetje op het balkon van hun appartement

Bewoners genieten van hun opgefriste woonplek

240610PZ136375

De gebouwen ondergingen een grote metamorfose

luchtfoto van appartementen in een park

De 5 gerenoveerde gebouwen vanuit de lucht

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal