Doornroosje/Talia, Nijmegen
Doornroosje/Talia, Nijmegen
Doornroosje/Talia, Nijmegen
Doornroosje/Talia, Nijmegen
Doornroosje/Talia, Nijmegen

Doornroosje/Talia, Nijmegen

ReferentieBinnenstedelijkNieuwbouw
347 studentenwoningen en Poppodium Doornroosje met 2 concertzalen

Doordat ontwikkelopgaven steeds complexer worden, leggen opdrachtgevers steeds vaker het initiatief en de verantwoordelijkheden bij marktpartijen. Zo ook bij de nieuwbouw op het Stationsplein in Nijmegen.

De gezamenlijke opdrachtgevers van dit project - Gemeente Nijmegen, Studentenhuisvester SSHN, Poppodium Doornroosje en ProRail - kozen ervoor om het volledige ontwerp, de uitvoering en het onderhoud in een UAV-GC contract bij de opdrachtnemer neer te leggen. De aantoonbaarheid voor de geleverde kwaliteit ligt hiermee bij de opdrachtnemer, omdat deze als ‘expert’ in staat wordt geacht dit proces te beheersen. De uitvraag bestond enkel uit een functioneel en procedureel PVE.

Poppodium Doornroosje en studentencomplex Talia

Van de Klok heeft vervolgens samen met bouwonderneming Züblin de expertrol op zich genomen. In de ontwikkeling en bouw is door de bouwcombinatie het initiatief genomen en de opdrachtgevers zijn begeleid in keuzes die gemaakt moesten worden.

Hiervoor is een proces ingericht waarmee aan de hand van een verificatiematrix bewijslast verzameld werd om de kwaliteit aan te tonen. Bepalende rollen, zoals de BIM coördinator en Systems Engineering (SE) zijn van start tot oplevering betrokken bij het proces om de integrale kwaliteit van de stukken te bewaken.

Het hele complex bestaat in totaal uit 15 bouwlagen en heeft een hoogte van 44 meter. De drie lagen waaruit Poppodium Doornroosje bestaat, biedt naast technische en logistieke ruimtes, plaats aan twee concertzalen (1100 en 400 bezoekers). Boven Doornroosje zijn 347 studentenwoningen gerealiseerd. Dit studentencomplex heeft de naam Talia gekregen, de Italiaanse vertaling voor Doornroosje.

Om geluidsoverlast van de concertzalen en de langs denderende treinen te voorkomen, zijn onder en boven de popzalen trillingsdempers toegepast. In de kelder is een stalling gerealiseerd voor ongeveer 3700 fietsen.

Door de ligging pal naast het NS-station en het kleine perceel is er voor vrachtverkeer niet genoeg ruimte om te keren. In het PVE stond het bedenken van een oplossing hiervoor als randvoorwaarde vermeld. Bouwcombinatie Van de Klok/Züblin heeft vervolgens de innovatieve vrachtwagendraailift bedacht. Binnenkomende vrachtwagens worden vijf meter opgetild, 180 graden gedraaid en staan dan meteen goed om uitgeladen te worden en weg te rijden zonder overlast te bezorgen.

Bijzonderheden: dit unieke ontwikkel- en realisatieproject geeft aan dat we niet alleen woningbouw 'doen', maar ook utilitair (op basis van PvE derden, in combinatie en samenwerking) prima in staat zijn, mooie en bijzondere projecten op binnenstedelijke locaties te realiseren.

Rol/taak/risicoverdeling consortium: coördinatie in de uitwerking van de verschillende Programma van Eisen, planontwikkeling, realisatie en partieel beheer gedurende de oplevering en nazorg.

Aanspreekpunt consortium: Van de Klok, de heer Fons van de Klok: 088 024 91 00
Referentie: Gemeente Nijmegen / Stichting StudentenHuisvesting Nijmegen (SSHN)

;
Architect
AGS architecten
Directievoerder
Van de Klok en Züblin
Realisatie
Van de Klok en Züblin
Oplevering
oktober 2014